Tautasdziesmu labirints, kas aizved pie Dainu skapja, iedzīvināts Raiņa Zelta zirgs un divi dažādos laikos nofiksēti Rīgas centri – Minecraft Baltijas sacensībās latviešu skolēnu komandas demonstrēja plašu izpratni par mūsu kultūras mantojumu. Minecraft konkurss norisinājās jau trešo gadu pēc kārtas, un šogad dalībnieku skaits ir dubultojies – sacensībās piedalījās jau vairāk nekā 500 komandas, to skaitā 188 no Latvijas.
Skolēnu iesniegto darbu izvērtēšana norisinājās starptautiskās kampaņas “Programmēšanas stunda” ietvaros 14. decembrī, par Baltijas mēroga uzvarētājiem tika atzīta Igaunijas skolēnu komanda Öökullid, savukārt par Latvijas līmeņa uzvarētājiem – komandas IKSAKS, Eletie un Shanza United. Speciālbalvu par labāko un interesantāko video saņēma Latvijas komanda Ātrie izdzīvotāji.
Šogad Minecraft konkursa tēma bija “Kad pagātne satiek nākotni”, un skolēni tika aicināti datorspēlē atveidot kādu materiālu vai nemateriālu kultūras objektu pēc pašu izvēles. Galvenie nosacījumi bija maksimāli izmantot Minecraft piedāvātās iespējas un radīt oriģinālu, pašu izgudrotu darbu, izmantojot savas zināšanas par valsts vēsturi un kultūru.
Komanda IKSAKS startēja 7–11 gadu vecuma grupā, darbā “Tautasdziesmu labirints” atainojot labirintu, kas caur tautasdziesmu aizved pie Krišjāņa Barona Dainu skapja, žūrija šo darbu izvirzīja arī Baltijas mēroga konkursa finālam. Attēlojumu virtuālajā vidē piedzīvoja arī Raiņa luga “Zelta zirgs”, kuru izveidoja komanda Eletie 12-14 gadu vecuma grupā, un komandas Shanza United (15-18 gadi) divi Rīgas centri – viens kā skats uz šodienu, otrs kā skats 100 gadu tālā pagātnē.
Ņemot vērā tehnisko precizitāti un sarežģītības līmeni, par Baltijas Minecraft sacensību 2018. gada uzvarētājiem tika atzīta komanda no Igaunijas Öökullid, kura laurus plūca arī pagājušogad. Abu kaimiņvalstu žūriju locekļi augstu novērtēja arī Latvijas iesniegto darbu, atzīstot, ka Latvijas komandas IKSAKS darbs noteikti vislabāk atbilda šī gada sacensību tēmai par kultūras mantojumu.
“Izklaide nav vienīgais atslēgvārds, ar kuru skolēni saista sava laika pavadīšanu pie datora. Spēlēšanās virtuālajā vidē pakāpeniski ir kļuvusi par vienu no mācību vides instrumentiem, kā bērni apgūst mācību vielu viņiem saistošā un saprotamā veidā,” atzīst Renāte Strazdiņa, Microsoft vadītāja Baltijā.
“Skolēnu komandu darbi demonstrēja jauniešu izpratni par Latvijas kultūrtelpu un spēju to atveidot arī virtuālajā vidē. Viena no svarīgākajām lietām, ko jāiemāca mūsu jauniešiem, ir prasme redzēt kopējo kontekstu. Minecraft konkurss demonstrē, ka skolēnu izpratne par kultūras vērtībām ir gana augsta, turklāt spēja radīt unikālu un oriģinālu koncepciju ar inovatīviem elementiem palīdz tām piešķirt mūsdienīgu ietvaru,” norāda Kultūras informāciju sistēmas centra direktora vietniece Sandra Ozoliņa.
“Virtuālā un reālā vide arvien vairāk pārklājas, un ir svarīgas prasmes vienlīdz labi orientēties abās. Mūsdienās savu uzvaras gājienu iet lielie dati, mākslīgais intelekts un citas tehnoloģijas – to prasmīga izmantošana ir atslēga nākotnes izaugsmei. Microsoft iniciatīva atraktīvā veidā iepazīstināt skolēnus ar programmēšanas pamatiem noteikti nesīs augļus jau pavisam tuvā nākotnē,” uzskata Squalio vadītājs Sandris Kolomenskis.
“Šīs skolēnu sacensības bija kā krāšņs salūts Baltijas simtgades svinību noslēgumā, rosinot bērnos ciešāku nacionālās identitātes apziņu un arī radošumu, kas balstīts mūsu kultūras vērtībās. Dalība žūrijas darbā bija patiešām interesanta pieredze, kas ļāva saprast, kā Latvijas kultūru redz bērni, un kuras no tās vērtībām šķiet gana interesantas, lai tiktu iedzīvinātas arī virtualitātē,” atzīst Kultūras ministrijas Latvijas valsts simtgades biroja vadītāja Linda Pavļuta.
Sacensībām iesniegtos darbus klātienē vērtēja augsta līmeņa eksperti – Microsoft vadītāja Baltijā Dr.Sc.Ing. Renāte Strazdiņa, Kultūras ministrijas Latvijas valsts simtgades biroja vadītāja Linda Pavļuta, Kultūras Informācijas sistēmu centra direktora vietniece Sandra Ozoliņa, Squalio valdes priekšsēdētājs Sandis Kolomenskis, Microsoft Latvia Izglītības sektora biznesa attīstības vadītāja Lidija Terjošina, kā arī programmēšanas skolas HelloIT pārstāvji – tās līdzdibinātājs Andris Cišs un projektu vadītājs Oļegs Jonelis. Savukārt neklātienē savu vērtējumu par darbiem sniedza Latvijas informāciju un komunikāciju tehnoloģiju asociācijas prezidente Dr. Oec. Signe Bāliņa un Microsoft studentu partnerprogrammas vadītāja Latvijā Maija Obrumāne,
Starptautiskajā “Hour of Code” akcijā pasaulē ik gadu piedalās vairāk nekā 100 miljoni dalībnieku. Tā ietver stundu garu interaktīvu ievadu programmēšanā. Iniciatīvu aizsāka bezpeļņas organizācija Code.org, un tai ir pievienojušās vairāk nekā 1000 partnerorganizācijas, tostarp Microsoft kā viens no vadošajiem partneriem, kā arī brīvprātīgie. Baltijā jau trešo gadu Microsoft kopā ar partneriem akcijas ietvaros organizē plašāku aktivitāti – Minecraft konkursu.
Source: Zparks